T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / YENİMAHALLE - Özkent Akbilek Ortaokulu

Hafızanın Güçlendirilmesi

    

         Kısa süreli hafızamız, bilgileri kısa bir süre için tuttuğumuz yerdir. Zaman ve kapsam bakımından sınırlıdır. Kısa süreli hafızamızda aynı anda 5 ila 9 birime kadar yeni bilgileri tutabiliriz. 

         Uzun süreli hafızamız ise bilgilerin uzun süre saklandığı yerdir. Tam olarak ölçülememekle birlikte, araştırmacılar bu hafızamızın en gelişmiş bilgisayarlardan daha geniş bir kaydetme kapasitesine sahip olduğunu belirtirler. Bu hafızamıza bilgiler, - aşağıda belirteceğimiz gibi-  ezberleme, eski bilgilerle ilişkilendirme, organize etme, kodlama gibi tekniklerle kaydedilir.

Hafıza, düşünme için gerekli malzemeyi temin eder ve saklar. Bu yeteneği hayatımızın her safhasında çok kullanmak zorundayız.

          Psikolojik araştırmalar, hafıza gücünün değişmez bir yetenek olmadığını göstermiştir. Kullandığımız kasları geliştirdiğimiz gibi, hafızamızı da zamanla ve çalıştırarak güçlendirebiliriz.

Bu nedenle beğendiğiniz formül, söz, fıkra ve şiirleri yanınızda taşıdığınız bir hafıza defterine kaydederek öğrenmeye çalışın.

          Bilgileri zihne yerleştirmenin ve hafızaya almanın da yolu ve prensipleri vardır. Bu yolda şunlar tavsiye edilebilir;

 

1. Hatırlamak istediğiniz herhangi bir konuyu iyice anladığınızdan emin olun! Bir bilginin niteliğini ve dayandığı prensibi kavramak, hatırlamayı kolaylaştırır.

2. Konuyu hatırlamak amacıyla öğrenin! Araştırmalar, hatırlama amacı güdülmediği zamanlar hafızanın zayıf kaldığını göstermiştir.

    "Dalgın profesör, şemsiyesini sınıftan çıkarken değil, daha sınıfa girdiğinde aklı başka yerde iken masanın kenarına dayadığında unutmuştur."

3. Öğrenilecek konuları gruplar halinde düzenleyin.

4. Öğrenirken mümkün olduğu kadar çok çeşitli duyu organınızı kullanın. Mesela: Hem görmek, hem yüksek sesle okumak, hem düşünmek, hem de yazmak... yoluyla öğrenilen bir konu, bunlardan biri ile öğrenilenden çok daha iyi hatırlanır. " Ne duyduysam unuttum; ne gördüysem hatırladım; ne yaptıysam öğrendim."

5.  Büyük parçaları, küçük bölümlere ayırarak öğrenin!

6. Kısa çalışma süreleri kullanınız! Yarım yamalak bir saat harcamak yerine, dikkatle yarım saat çalışmak ve arada bir süre zihni dinlendirmek daha faydalı ve verimli olur.

(40 dk. ders +10 dk. tekrar +10 dk. ara)

Bir problemin çözümünde, şu mantık aşamalarını takip etmek tavsiye edilebilir:

1. Problemin iyi ve doğru anlaşılması,

2. Bu konu üzerinde mümkün mertebe çok araştırma yapmak ve gerekli bilgileri toplamak.

3. Çeşitli çözüm yollarını ve ihtimallerini tespit etmek.

4. Çözüm yollarını bir bir denemek.

5. Bunlar içinden en iyi çözümün seçilmesi,

6. Ve çözüm yolunun uygulanması.

HAFIZANIZI NASIL GELİŞTİBİLİRSİNİZ?

 

İyi hatırlamak için öncelikle unutmanın sebeplerine bakmak gerekir. Unutmanın sebepleri şunlardır;

1) Bir olay veya bilginin içine gerektiği kadar girmemek.

2) Tekrarlamamaktan dolayı izlenimin kaybolması.

3) O izlenime, başka izlenimlerin karışması

4)Hatırlamaktan hoşlanmadığımız anıların bastırılması.

 

O halde hatırlamak için işe yukarda sıralananların tersini yaparak başlamak gerekir. Bunun için de şunları yapmak yerinde olur:

 

1) Dikkati bilgi üzerinde yoğun bir şekilde odaklaştırarak kuvvetli bir izlenim edinmek.

2) Düzenli tekrarlar yaparak bilgiyi pekiştirmek.

3) Başka izlenimlerin bilgiyi karıştırmasından kaçınmak.

4) Hoş gelmeyen anının bastırılmasından ve dilenen yönde şekillendirmesinden kaçmak.

 

Hiç duymadığımız ve görmediğimiz bir şeyi hatırlamamıza imkân yoktur. Bu nedenle hatırlamanın ilk adımı, hatırlanmak istenen bilgiyle ilgili derin bir izlenim edinmektir. Öğrenmek gibi yüksek düzeyli bir beyin etkinliği sırasında dikkatin sadece öğrenilecek malzeme üzerinde yoğunlaşması gerekir.

 

HAFIZAYI GÜÇLENDİRME TEKNİKLERİ

 

           Akrostiş dediğimiz kelimelerin baş harfleriyle oluşturulan şifreleme tekniği. Örneğin "Hücre,Doku, Sistem ve Organizma" yı bir türlü sıralayamıyorsanız, bunu (HDSO) kısaltması ile  rahatlıkla öğrenir ve unutmazsınız. Veya Lale Devrinin önemli olaylarını (Matbaa, İtfaye Teşkilatı, Çiçekçilik), (MİÇ) ile kısaltarak unutmazsınız.

       Bir diğer teknik, bilgiler arasında yapay bağlantılar kurmak. Örneğin, 419 01 46 telefon numarasını bu teknikle rahat öğrenebilirsiniz:

 

419     Bölge kodu

01      Bu arkadaş 1 numara olmaya adaydır

46     K.Maraş'ın plaka numarası

 

      Yerleştirme tekniği: Zihninizde birtakım bilgileri, bazı objelerle bağlantı kurarak. Örneğin Karadeniz bölgesinin ürünleri olan orman, tütün, pirinç, çay, mısır ve fındık şöyle hatırlanabilir: Bir adam ahşap sandalyesinde, bir kâse pirincini yedikten sonra bir elinde çay, bir elinde tütün içiyor. Daha sonra da tatlı olarak mısır ekmeğinin üzerine fındık ezmesi sürerek yiyor.

 

      İpucuyla öğrenme: İpuçlarıyla karşılık bularak öğrenme tekniğidir. Örneğin kilometre, hektometre, dekametre, metre, desimetre, santimetre, milimetre terimlerinin baş harflerinden yola çıkarak "Kendi Haline Devamlı Mekik Dokuyan Sarı Mehmet" şeklinde bir cümle oluşturulabilir.

 

      Geniş veya paragraf halindeki konuları hatırlamak için, onlar içinden konuyu temsil edebilen anahtar kelime ve deyimler bulunuz! Bu kelime ve deyimler etrafında konuyu şekillendirebilirsiniz. Örneğin dik üçgeni, formülünü, özelliklerini "hipotenüs" anahtar kelimesi ile kodlayabilirsiniz.

      Hafıza tipinizi tespit edip öğrenmenizi ona göre ayarlayınız! Hafızalar çeşitlidir; bazı kimseler görsel, bazıları işitsel, bazıları da dokunsaldır... Siz de hafıza tipinizi öğrenmek istiyorsanız, rehberlik servisimize başvurabilirsiniz.

      Bilhassa teknik terimleri, tarihleri ve yabancı dil öğrenirken kart kullanınız! Kartın yüzüne kelimeyi, tarihi, formülü... yazmak suretiyle daha kolay öğrenebilirsiniz.


 


 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.03.2018 - Güncelleme: 23.06.2021 19:20 - Görüntülenme: 902
Kaynak: Rehberlik
  Beğen | 8  kişi beğendi